Vad ska man inte äta när man är gravid?

Ostar

Ostar som är gjorda på opastöriserad mjölk kan innehålla listeriabakterier, vilket är ett allvarligt hälsohot för ett foster. Därför bör man alltså vara försiktig när man äter ost, och undvika alla ostar gjorda på opastöriserad mjölk.

Detta bör du undvika under graviditet

Kittostar

  • Münster
  • Taleggio
  • Morbier

Mögelostar

  • Brie
  • Gorgonzola
  • Chevré

Som är gjorda på opastöriserad mjölk

  • Färskost
  • Feta
  • Andra mjuka ostar

Detta är lugnt att äta under graviditet

Som är gjorda på pastöriserad mjölk

  • Vanlig hårdost
  • Fetaost
  • Parmesan

Som är nyförpackade

  • Ricotta
  • Mozzarella
  • Halloumi

Fisk och skaldjur

Fisk är varmt rekommenderat under graviditeten – Livsmedelsverket uppmuntrar gravida att äta havsdjur två-tre gånger i veckan för goda D-vitamin-, jod-, selen- och Omega 3-fett-halter. Fisk i sig är alltså väldigt hälsosam och näringsrik mat.

Däremot förekommer miljögifter och tungmetaller i vissa fiskar. En annan hälsorisk för den gravida är fisk som är tillagad på ett sätt som gynnar tillväxten av Listeria.

Ät dessa max 2–3 gånger om året

Kan innehålla kvicksilver

  • Abborre
  • Gädda
  • Gös
  • Haj
  • Lake
  • Rocka
  • Svärdfisk
  • Stor hälleflundra
  • Färsk/fryst tonfisk

Kan innehålla dioxin och PCB (kemiskt miljögift)

  • Sillströmming och surströmming från Östersjön
  • Vildfångad lax från Vänern, Vättern, Östersjön
  • Öring från Vänern, Vättern, Östersjön
  • Sik från Vänern och Vättern
  • Vildfångad röding från Vättern

Detta är lugnt att äta under graviditet

  • All odlad fisk
  • Ansjovis
  • Blåmusslor
  • Fiskbullar
  • Fiskpinnar
  • Flundra/skrubbskädda
  • Hummer
  • Kräftor
  • Laxfiskar
  • Lutfisk
  • Makrill
  • Räkor
  • Rödspätta
  • Sardiner
  • Sej
  • Sik
  • Sill
  • Tonfisk på burk

Så länge det är nygjort eller nyförpackat!

  • Torsk *
  • Löjrom
  • Rökt fisk
  • Gravad fisk
  • Sushi

*Detta är ett urval fiskar som går att äta – det finns många fler sorter som passar gravida!

Listeria

Listeria är en bakterie som förekommer i livsmedel. Den kan föröka sig i kylskåpstemperatur och överlever frysning, men dör i över 70 grader. Mat i förpackning med långt hållbarhetsdatum är alltså därmed alltid en risk och rekommenderas inte för gravida. Listeria-smittan är väldigt ovanlig men allvarlig om den gravida blir smittad och därpå smittar fostret.

Detta är lugnt att äta under graviditet

Så länge det är nyförpackat!*

  • Smörgåspålägg som skinka
  • Kall färdigmat
  • Vakuumförpackat kött
  • Gravad fisk

*Enligt Livsmedelsverket räknas inte en vara som nyförpackad när en tredjedel av tiden mellan förpackningsdatum och förbruksdatum har gått.

Toxoplasma

Toxoplasma är en parasit som i första hand smittar genom kött från får och svin och dessutom genom katt och kattbajs. Parasiten kan leva i djur och människor i flera år utan symtom eller skada, men för ett foster kan smittan orsaka allvarliga hjärn- och synskador. Vanligaste smittkällan är kött som inte upphettats ordentligt. Smittrisk finns även i annan kontaminerad mat, som till exempel sallad och bär.

Detta bör du undvika under graviditet

  • Rått kött

Detta är lugnt att äta under graviditet

Om du fryst det i tre dygn innan!

  • Salami
  • Parmaskinka
  • Annan kallrökt, torkat och gravat kött

Alkohol under graviditet

Alkoholkonsumtionen under graviditeten är i många fall kulturbundet – i Sverige avråds kvinnor att dricka helt, medan drickande i till exempel Danmark, Frankrike och Spanien inte förbjuds.

Forskningen kring alkoholens skador på fostret berättar inte med säkerhet hur mycket alkohol som är en riskfylld mängd, men däremot vet man att fostrets lever är outvecklat och inte kan bryta ner alkoholen som en vuxen människas lever. Fostret får alltså inte bara i sig större mängder än mamman, utan alkoholen påverkar även fostret en längre tid.

För dig som inte kan dricka alkohol men inte vill stå med tomt glas på festen finns det idag ett bra utbud på alkoholfritt vin, öl, cider och bubbel. Läs Vinjournalens bästa alkoholfria vintips här!

Dricka koffein under graviditet

Koffeinförminskning rekommenderas starkt av Livsmedelsverket, då koffein i höga doser kan öka risken för missfall. Den europeiska livsmedelsmyndigheten EFSA gjorde en utredning 2015 som visade att 200 mg koffein om dagen inte utgör en hälsorisk för fostret.

I Sverige är rekommendationen max 300 mg koffein om dagen, vilket motsvarar 3 koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller 6 koppar te (2dl/kopp).

Att äta lever under graviditet

Lever har ett högt A-vitaminvärde, vilket – i stora mängder – inte är hälsosamt för fostret. Leverrätter och fiskleverolja är därför bra att undvika. Leverpastej innehåller rätt lite lever, och går därför bra att äta under graviditet.

Äta kosttillskott under graviditet

Vissa kosttillskott, naturläkemedel och växtbaserade läkemedel som innehåller ginsengörter eller höga mängder A-vitamin bör undvikas som gravid. Även algprodukter som innehåller mycket jod kan vara skadliga – jod är bara hälsosamt i rätt mängder.

Den bästa näringskällan är alltid hälsosam mat. Kosttillskotten ska framförallt fungera som tillskott vid behov, inte som substitut.