Vad man får och inte får göra när man är gravid

Att veta hur man ska gå tillväga när man är gravid är klurigt ibland. Vi har samlat ihop de vanligaste frågorna för att hjälpa dig navigera igenom din graviditet tryggt, men även för att skaka av dig de vanligaste graviditetsmyterna och -rädslorna.

Kan man färga håret när man är gravid?

Enligt den begränsade mängd forskning som finns är det inte farligt att färga håret när man är gravid. För att vara på den säkra sidan kan man ändå alltid välja ekologiska produkter. Vissa väljer att vänta med hårfärgandet tills fostret passerat den första trimestern, dvs. de 12 första veckor som är de mest känsliga.

Är det farligt att tatuera sig när man är gravid?

Att tatuera sig är ofarligt. Därmed finns alltid infektionsrisken vid tatuering – Hepatit B och C samt HIV. Somliga hävdar att mammans stress och smärta direkt eller indirekt alltid påverkar barnet, i och med att hormonerna, blodet och känslosystemet är direkt kopplade med barnets. Ur det perspektivet kan man diskutera för eller emot om tatuering påverkar barnet, ifall mamman upplever tatuerandet som smärtsamt eller obehagligt.

Kan man ta Alvedon när man är gravid?

Om behovet för smärtstillande medicin är återkommande är det viktigt att kontakta sin läkare. Om värktablett ändå bara behövs ta någon gång, är medicin som innehåller paracetamol att föredra. Det innebär till exempel Alvedon, Pamol och Panodil.

Värktabletter som fungerar som ”cox-hämmare” ska undvikas. Det innebär exempelvis Ipren, Treo och Ibumetin, Voltaren T, Bamyl, Eeze, Pronaxen, Relifex, m.m. ”Cox-hämmare” är ett samlingsbegrepp för smärtlindrande medicin som även hämmar inflammation. För ett växande foster kan det dock orsaka missbildningar och i värsta fall öka missfallsrisken.

Får man flyga när man är gravid?

Vissa flygbolag har gränser för hur långt en graviditet har fått gå för att man ska få flyga. Andra har ingen gräns men kräver ett läkarintyg gällande den gravidas hälsa och/eller beräknat förlossningsdatum. Detta beror på att flygbolagen vill minska risken för medicinska komplikationer ombord. Bäst är att kontakta bolaget man ska flyga med för att få ett säkert svar. Innan vecka 24 finns det sällan några begränsningar eller krav.

Viktigt att tänka på är även att många hemförsäkringar inte täcker sjukkostnaderna utomlands i samband med graviditeten om du passerat vecka 28! En graviditetsförsäkring samt reseförsäkring rekommenderas alltid om du ska resa när du är gravid!

Varför ska man inte röka när man är gravid? Skadar en cigarett då och då?

Tobaksämnen, som kolmonoxid och nikotin, är skadliga för alla, även friska vuxna. I och med att dessa ämnen kommer passera direkt till fostret, som ofta tar upp mycket större mängder kolmonoxid och nikotin än mamman, rekommenderas rökning aldrig under graviditet.Förutom att dessa ämnen gör att fostret får mindre syre och näring ökar även risken för diverse komplikationer under graviditet.

Om du slutar röka medan du är gravid ska du undvika nikotinplåster och -tuggummi – dessa innehåller också nikotin.

Går det bra att basta när man är gravid?

Att bada bastu – och annan slags bad, som badkar, bubbelpool och badtunna – är helt ofarligt. Däremot ska du undvika att bada i vatten i slutet mot graviditeten när vattnet har gått – då är infektionsrisken större, i och med att det ofta finns bakterier och svamp på badplatser och andra badytor.

Kan man träna när man är gravid? I så fall hur ofta och hur mycket?

Fysisk aktivitet är hälsosamt och rekommenderat under graviditet. Det är bra för att förebygga smärta under graviditet men även god förberedelse inför förlossningen. Du kan gott till exempel konditionsträna och styrketräna som förut, men ta i beaktande följande saker:

  • Undvik att bli för varm under de första 12 veckorna – klä dig lätt och drick mycket.
  • Stirra dig inte blind på pulsmätaren – hjärtat slår snabbare när du väntar barn, vilket gör att pulsnivån inte går att jämföra med när du inte är gravid.
  • Lyft inte för tungt – anpassa din träning till lättare vikter. Var försiktig eller undvik även kontaktsporter, där du kan få hårda stötar eller bli tacklad.
  • Sporter där du kan falla eller ramla bör anpassas eller pausas under graviditet. Ridning, slalom och redskapsgymnastik är exempel på sådana sporter. Även extrema sporter i höga höjder, såväl som dykning, kan vara skadligt, ifall syreintagningen är låg.
  • Försök att sitta, stå eller ligga vid sidan istället för att ligga på rygg när du tränar – då finns det risk för blodtrycksfall i och med att livmodern kan tryckas mot stora blodkärl. Annars kan du gott ligga på rygg om det känns skönt!
  • Tänk på att graviditet inte är tid för höga prestationer – lyssna på vad kroppen orkar med utan att trycka på för hårt.

Enligt rekommendation är det bra att den gravida är fysiskt aktiv minst 2,5 timme i veckan. Sprid ut motionerandet så att du är aktiv minst 3 dagar i veckan.

Finns det risker med att snusa när man är gravid?

För snusning gäller samma riktlinjer som för cigaretter. Alla tobaksprodukter – snus, pipa, e-cigaretter – är skadliga för det växande fostret, som genom blodet får i sig samma (gift)ämnen som mamman, men som inte är färdigutvecklad och därmed påverkas mycket starkare än hon.